De Winterhike

De Winterhike wordt ieder jaar tussen kerst en oud-en-nieuw georganiseerd voor scouts van de subregio Hameland. Hieronder vallen Aalten, Borculo, Eibergen, Groenlo, Lichtenvoorde, Neede en Winterswijk. Alle Scouts en Rowans en Sherpa's uit deze plaatsen kunnen hun rugzak inpakken voor een ééndaagse avontuurlijke tocht. Sinds 1999 ligt de organisatie in handen van scouting Groenlo. Daarvoor werd het 25 jaar lang door de Pakaweversgroep scouting Neede georganiseerd.

Tijdens de winterhike lopen de deelnemers een tocht in koppels van twee of drie personen. Deze route volgen ze met behulp van een routeboekje, waarin verschillende routetechnieken worden gebruikt.Onderweg komen de deelnemers posten tegen waarbij ze verschillende opdrachten moeten uitvoeren. Dit kan variëren van het afleggen van een survival-parcours tot het oplossen van een reuzen legpuzzel. De posten worden bemand door leiding van de verschillende groepen uit de regio. Zij hebben het soms nog zwaarder dan de deelnemers omdat ze de hele dag in de kou staan te wachten op deelnemers. Onderweg of op het eindpunt moeten de scouts een verslag maken over alle belevenissen.

Junioren en senioren

De deelnemers worden ingedeeld in twee leeftijdscategorieën. De junioren (JUN) zijn de verkenners en de gidsen (11 tot en met 14 jaar). De explorers (15 tot en met 17 jaar) vormen de senioren (SEN). De JUN-ers lopen ongeveer 15 kilometer, de SEN-hike is meestal zo'n 19 kilometer. Verder zijn de routebeschrijvingen voor de SEN-ers wat moeilijker. Aan het einde van de dag krijgen de kinderen een frietje met een snack.

Thema

Ieder jaar heeft de hike een ander thema. Dit thema is door de hele hike heen terug te vinden. Zo is het routeboekje helemaal in stijl van het thema en zijn de opdrachten bij de posten helemaal ingericht op het thema. In 2008 was het thema 'De Slag om Grolle, spion van de prins' en in 2009 moesten de deelnemers 'Aliens' verslaan om te zorgen dat de aarde niet verwoest zou worden door rampen in het thema, "Ultimate Disaster".

Winnaar

De winnaar van de hike is het koppel dat de meeste punten heeft gehaald. Deze punten zijn te halen bij de posten, opdrachten onderweg en voor het verslag. Als een koppel hopeloos is verdwaald en door de routecommissaris weer op de route moet worden gezet, dan krijgen ze flink strafpunten. Hoewel sommigen heel fanatiek voor de eerste plaats gaan, staat toch vooral de gezelligheid tijdens de hike voorop. Het contact met scouts uit andere plaatsen is altijd erg leuk.

De winterhike is een echte scoutingactiviteit, je grenzen verleggen, samen problemen oplossen en op het eindpunt…een heel voldaan gevoel.

Handige links